top of page
חיפוש

על ספרי ילדים ותרומתם להתפתחות

לכבוד חודש יוני, במהלכו חוגגים את שבוע הספר בכל רחבי הארץ, החלטתי לכתוב קצת על חשיבות הספרים בגיל הרך ולתת לכם כמה טיפים כיצד לבחור נכון בין שלל הספרים המוצעים היום בשוק.


סיגלית אבירם בריל, מומחית לספרות ילדים לגיל הרך, חוקרת ומרצה, מתארת במאמריה את החשיבות הגדולה של אותם ספרים, אשר בחלקם, ניתן למצוא לא רק ביטוי לצרכים התפתחותיים של הילדים, אלא גם מענה מסוים לצרכים אלה. לדבריה, ספרים רבים מכילים בתוכם נושאים שמלווים את תהליך ההתפתחות של הילד ובכך מחזקים – הן את הילדים והן את ההורים – בהתמודדותם עם היבטים שונים בחייו של הילד הצעיר.

כלומר, מעבר ליתרונות המופלאים כמו העשרת הדמיון הידע והשפה וזמן האיכות הקסום, המהנה והמרגיע, שנוצר בין הילד להורה בעת קריאה משותפת, בריל מתייחסת גם להיבט משמעותי נוסף - מתן מענה לצורך: כמו בדיקת גבולות, אהבה ללא תנאי, עצמאות ושייכות. ספרים, אלה הכתובים נכון, עוזרים לילד לעבד את רגשותיו, לרכוש מיומנויות חדשות ולהתגבר על קשיים. ולא פחות חשוב מבחירת הספר, גם לתיווך של המבוגר בעת הקראת הסיפור ישנה חשיבות גדולה, החל ממתן פרשנות לסיפור ויצירת שיח רגשי עם הילד ועד לחשיבה משותפת ומציאת פתרונות יצירתיים להתמודדות עם בעיות.

אז למה חשוב לשים לב כשבוחרים ספר לילדים?

- ספרים שמטרתם לסייע בהתמודדות עם שינויים ומעברים (קבלת אח חדש, גמילה, כניסה למסגרת וכו') צריכים לכלול עלילה מורכבת, שבדומה למציאות, יש בה עליות ומורדות ולא פתרון קסמים. - חשוב לשים לב למסרים הגלויים והסמויים שהסיפור מעביר לילד. לא רק לזה העובר בקו העלילה הראשי באמצעות הדמות המרכזית, אלא גם במסרים שעוברים דרך כל דמויות המשנה שבתוכו, הציורים, השפה וסגנון הדיבור של הדמויות. - חשוב שהשפה תהיה מותאמת לילד - לגילו וליכולתו הוורבלית. כאשר הדבר הנכון ביותר, יהיה לבחור בסיפור כזה שכן יעשיר לילד את שפה אך לא יקשה עליו לעקוב אחר העלילה. (ניתן לבחור גם בסיפור מורכב יותר ולקצר/ לפשט את המילים תוך כדי קריאה). - גם לאיורים תפקיד חשוב בספרים לגיל הרך. איור לא חייב להיות הכי צבעוני או יפה בעינינו, אלא כזה עם עומק המתכתב עם העלילה ומעשיר אותה ובכך משלים את הסיפור ולא רק נלווה לו.

לקבלת רשימה של ספרים מומלצים המעבירים מסרים חשובים ומלמדים, מלאו את פרטיכם בלינק: https://bit.ly/3eJMxaA ותקבלו אותה למייל ללא עלות 😊

19 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page